torsdag den 22. november 2012

Så bliver det ikke finere!



Jeg skal i gang med et nyt projekt, hvor materiale og design er i absolut verdensklasse, og jeg glæder mig så meget til at få pindene i det - at jeg ikke kan vente med at dele det med jer.
Kittet kunne jeg købe på det nys afviklede
Kunsthåndværkerudstilling, KIC, i Århus. 
Væver Hanne Vedel  fra Spindegården stod selv for at ekspedere, og der var plads til velvilligt at besvare spørgsmål om alt den spændende tekstilhistoriske forskning, der fandt sted i Danmark i halvtredserne og tresserne i foreningen Danmarks Folkelige Broderier, hvor Hanne Vedel var med til at indsamle og registrere. Hanne Vedel har senest bidraget med tekstilerne til Finn Juhl Salen i FN bygningen i New York

Garnet er uld og silke og skal lægges dobbelt. Det bliver meleret i to nuancer af brunt.
Designet er af Vibeke Lind, forfatter til Strik med nordisk tradition,
og hedder Retstrikket Jakke.. Der er sågar designet en brochenål, specielt til dette mønster af guldsmed Anette Kræn. I kan se at jeg tog billedet just i det øjeblik Hanne Vedel ville vise mig nålen, så det er ikke så nemt at se den, faktisk umuligt. 
Jeg skulle selvfølgelig have taget nogle flere billeder, men som fru Vedel sagde
- Jeg hader at blive fotograferet, men jeg gør det alligevel. 
At tre så prominente kunsthåndværkere er gået sammen om dette stykke strik er ganske enestående.
Der er rigtig mange links i denne post, men det får være. Der er virkelig så  fine historier at fortælle om det enestående tekstile kunsthåndværk som Hanne Vedel er repræsentant for, og hvor kriteriet er enkelt- det skal bare være smukt! Og ordentligt.
Og nu vil jeg gå i gang med at strikke.







2 kommentarer:

Gertrud sagde ...

Hej Mette.
Jeg har ledt efter en opskrift på den retstrikket jakke, jeg kan ikke finde den nogle steder.
kan du evt. hjælpe mig med at finde den.
mvh. Gertrud

Mette sagde ...

kære Gertrud. Du kan skrive til Hanne Vedel på adressen hv@spindegaarden.dk. Der er også et telefonnummer på hendes hjemmeside. God fornøjelse.