fredag den 30. november 2012

Ærmer på flere måder.

Jeg er blevet færdig med det første ærme på Retstrikket jakke. Ærmet er strikket på tværs med vendestrik som former skulderen og med sadelskulder. Spændende at strikke. 
Da jeg ikke var sikker på at opslagningskanten og aflukningskanten ville blive lige lange, slog jeg op med "fremmed garn" efter denne her hæklemetode, som jeg synes er supergod. Til gengæld skal jeg så sy sammen med maskesting og her kan jeg passende citere Hanne Vedel.
- Jeg hader det, men jeg gør det alligevel.
Jeg har også fået bestilt nålen, der hører til. Det bliver en dejlig julegave.
En ny ? metode til ærmestrikning er begyndt at brede sig i strikkeverdenen og hos strikdesignere, der kreerer trøjer der strikkes oppefra halskanten. 
På engelsk hedder den contiguous, et ord der er svært både at oversætte og udtale. Hvis det skal oversættes står der sådan i min ordbog.
-tilstødende, berørende, som støder op(eller grænser) til hinanden
Udtalen er sådan her: [kon'ti-gju-os]
Måske har den ærmekonstruktion et fint dansk skræddernavn, det kunne jeg godt lide at vide. 
Metoden minder om raglan, men i begyndelsen tager man kun ud i ærmesiden. Senere tager man ud som på raglan, for at slutte med at tage ud kun på kropssiden.
Raglanærmet er vist nok opkaldt efter FitzRoy James Henry Somerset, Baron af Raglan som mistede sin arm i slaget om Waterloo. 
Dette nye ærme danner en smuk kuppel. Jeg kan vældig godt lide metoden, som er udviklet af Susie Myers. Sådan ser ærmet ud : Klik her hvis du se hvilken model, og hvad for noget garn jeg har brugt.
Jeg havde så meget garn at jeg kunne strikke en tunika. men modellen er også rigtig fin når den slutter i taljen.

Ingen kommentarer: