lørdag den 16. juni 2012

Sørens far har strømper.


Hvor er det godt at google! Jeg har et stykke tid været fascineret af den kunstart, som her i danmark fik navnet Skønvirke. I Århus er der nogle fantastiske bygninger, Århus Teater 1900, Toldboden 1897, Erhvervarkivet 1902 som er opført og udsmykket i den stil. Valdemar Andersen 1875-1928 tegnede den smukkeste plakat i anledning af Landsudstillingen i 1909. Motivet er Århus havn med Toldboden bagved.

Valdemar Andersen illustrede i 1904 en lille bog, Børnerim, af Louis Levy journalist og forfatter, født 1875 samme år som mine oldeforældre.
Den melodi der blev skrevet til teksten hed Proletarbarnet.
Hvor har jeg sunget den sang mange gange uden tanke for indholdet. Folkelig realisme. En stemme for de små i fællesskabet. jeg tænkte førhen på at sangen handlede om Søren, men titlen på musiknoden fik ændret synsvinklen.
Som barn var det nemt for mig at sætte mig ind i den lille fortællers situation. Hans lille far havde sokker på, mens Sørens far havde penge, en bondegård med dyr og lysegrå strømper. Jeg var et musikalsk barn og fangede den disharmoniske akkord som faldt sammen med ordet sokker. Nej, det var sandelig ikke så fint. Jeg har altid haft den opfattelse at strømper er tynde og sokker er tykke. Og sådan er det nok i dag. Men dengang. Strømper var lange, der blev brugt meget garn, og var derfor dyrere og finere. Hvorimod sokker var korte og derfor til fattigfolk. Hvis man da havde sokker. 
Her har en anden tegner, Immanuel Tjerne, illustreret en udgave fra 1945. Her er klasseskellet endnu mere fremhævet. 
Det jeg ikke forstod som barn var, at det skulle være en fordel økonomisk at have mange børn. Vi var fire børn og det var tværtimod noget der trak rigtig meget på kontoen.
Alt det er jo fortid, og alligevel ikke længere siden end at i min mormors søskendeflok var de 9 og i min farmors 12.


Nu er der atter kommet småfolk i min familie. En lille dreng som nok også vil få lært at synge den gamle sang. Og nu vil jeg huske at fortælle ham og hans søster, hvad den sang egentlig handler om.
Jeg har fundet en opskrift på en lille babysok som angiveligt skulle blive siddende på de små pusselanker.
Opskriften hedder Christine´s Stay On Booties som jeg har fordansket. Ophavsreglerne gælder naturligvis også for en oversættelse.

Brug firetrådet strømpegarn og 5 strømpepinde nr 2,5 mm. 
Slå 10 masker op og strik 18 riller retstrikning. Det er sålen.
Lad de 10 masker sidde på første pind. Saml 10 masker op langs opslagningskanten.
Saml 18 masker op langs hver side på to andre pinde- 56 masker i alt. 
Strik nu rundt. 4 omgange vrang, 4 omgange ret, 4 omgange vrang, 4 omgange ret og 4 omgange vrang.
Tåen dannes ved at strikke vendestrik på en af pindene med 10 masker.Strik 9 ret.
Strik den tiende maske sammen med den første maske på 18-maskepinden. Vend. Strik 9 vrang tilbage, strik den sidste vrangmaske sammen med den første maske på den anden 18-maske pind. Udfør dette til der er indtaget 8 masker på hver side.
Der er nu ti masker på alle 4 pinde.
Strik rundt. I slutningen af første omgang samles en ekstra maske op, som strikkes sammen med den første maske på anden omgang for at undgå et hul.
Strik 3 omgange rundt i alt.
På 4.omgang strikkes en hulrække*1 ret, slå om, 2 ret sammen*Gentag fra* til * omgangen ud.
Efter hulrækken strikkes 22 omgange og lukkes af.
Sæt en hæklet eller strikket snor igennem hullerne.

En strikkende major i den amerikanske marine har lavet en billedrække af hvordan den lille babystøvle kan strikkes.Se med her.
God fornøjelse.