fredag den 8. juni 2012

Fugl

Min søster er en fuglepige. Der er ikke rigtig nogle fotografier af hende på hjemmesiden, for hun tager billederne. Derfor blev denne lille strikkegave meget værdsat.
Tynde pinde, 2mm, og et lille luksusnøgle moskusuld. Den er lidt rustik at strikke med. Små kviste og lidt mos skal pilles fra. Jeg elsker det!
Opskriften til den fine halvhandske kan erhverves fra Tenen som har overtaget ejerskabet af mønstrene fra foreningen Danmarks Folkelige Broderier. Den eksisterede fra 1954 til 1989.
 Det er en  fantastisk historie om hvordan der gennem årene blev indsamlet, registreret og udstillet tekstiler, fra private hjem. Læs selv og bliv rørt. Kirsten Rykind-Eriksen og Hanne Frøsig Dalgaard skriver om foreningen og de mennesker der arbejdede for den. Artiklerne er velegnede til download på Ipad o.l.
Halvhandsken er fra Lyø, og broderet med sandt fyrværkeri af farver. Jeg har skrevet lidt om det her på min blog på engelsk, Knit Forwards.
Jeg er ikke brodøse men vovede mig ud i et par rækker med korssting.